Opgavebank
Her finder du alle opgaver til Børnenes U-landskalender 2024 om Uganda. De er lige klar til at bruge og rummer masser af fagfaglige vitaminer. De er gratis, og du kan bruge dem enkeltvis – eller som en del af et forløb.
De inddrager bl.a. bevægelse, kreativitet, produktion, formidling og praktiske eksperimenter. Hver opgave er differentieret efter klassetrin og understøtter væsentlige kompetencemål.
Vælg fagligt fokus:
Opdag Uganda
En god introduktion til Uganda og årets bog med film, fakta, fotos, musik og quiz. Eleverne går på opdagelse på hjemmesiden og formulerer undre-spørgsmål.
Forslag til samtaler
Forslag til gode samtale-emner til årets elevbog. Emnerne er opdelt efter bogens kapitler, så de er lige til at bruge i klassen.
Læseteater med flotte stangdukker
Opfør elevbogens tre sjove fabler som læseteater i klassen. Eller opfør dem som rigtigt teater med stangdukker. Alle stangdukkerne er med i opgavearket, lige til at farve og klippe ud!
Opgave 3
- 1.-2. klasse
- 2-4 lektioner
- Læsetræning, teater, dukketeater, kreativitet
Genfortæl 'Biira og leoparden'
Genfortæl historien i årets elevbog med ord og billeder på papir – eller fortæl med nye synsvinkler.
Faglig læsning x 14: Ugandas dyr og natur
14 korte faglige tekster om Ugandas bjerge, savanne og dyreliv. Med en lav lix egner de sig godt til faglig læsning i 2. og 3. klasse.
Mød Ugandas børn
Lær tre ugandiske børn at kende – med små film, fotoalbum, vennebøger og tidshjul. Med WWF's portrætter kommer I helt tæt på hverdagen hos tre børn, der lever lidt forskelligt. Og I laver selv vennebøger, tidshjul og sammenligner levevilkår.
Lav fotohistorier om Uganda
Lav flotte fotohistorier om livet og naturen i Uganda. Med det enkle fotohistorie-værktøj skal eleverne researche, udvælge billeder/lyde og skrive korte tekster. De ender med at præsentere et flot digitalt produkt. Der er 6 fotohistorier at vælge mellem.
Opgave 7
- 1.-2. og 3.-5. klasse
- 2-4 lektioner
- Produktion med IT, research, refleksion, præsentation
Skriv til en målgruppe
Lær med enkle øvelser, hvad en målgruppe er. Og lær, hvordan du kan fortælle en historie, så den passer godt til målgruppen. Brug de nye idéer til at lave en endnu bedre 'Børnenes Egen U-landskalender'.
Opgave 8
- 3.-5. klasse
- 1-2 lektioner
- Kommunikation, refleksion, produktion, scenariebaseret
Billedtekst og overskrift
Lær med tre øvelser, hvordan en god billedtekst gør et foto mere spændende og informativt. Og hvad er en god overskrift? Brug den nye indsigt til at lave en endnu bedre 'Børnenes Egen U-landskalender' – eller fotohistorie.
Opgave 9
- 3.-5. klasse
- 1-2 lektioner
- Kommunikation, refleksion, produktion, scenariebaseret
Lær at disponere
Disponering gør al formidling bedre. Lær nogle tricks gennem tre enkle øvelser. Og brug den nye indsigt til at lave en endnu bedre 'Børnenes Egen U-landskalender'.
Opgave 10
- 3.-5. klasse
- 1-2 lektioner
- Kommunikation, refleksion, produktion, scenariebaseret
Lav Børnenes Egen U-landskalender
Sådan laver I nemt en flot digital kalender til f.eks. forældrene, spækket med fotos og fakta om Uganda. Her er ekstra tricks og tips til læreren – til at arbejde lynhurtigt eller i en grundigere proces. Kalenderen kan laves som jule-, uge- eller månedskalender.
Opgave 11
- 1.-2. og 3.-5. klasse
- 2-8 lektioner
- Produktion med IT, research, kommunikation, præsentation, scenariebaseret
Sommerfugle-værksted
Lav kreative sommerfugle i forskellige materialer, farver og former.
Opgave 12
- 1.-2. og 3.-5. klasse
- 2-4 lektioner
- Produktion, kreativitet, præsentation
Lav foldebøger om Uganda (kommer snart)
Med foldebøger kan I lave et fagligt og kreativt produkt, hvor eleverne kan udtrykke sig i ord og billeder, form og rum. De fordyber sig og laver et produkt, de er stolte af.
Opgave 13
- 1.-2. og 3.-5. klasse
- 2-4 lektioner
- Produktion, kreativitet, research, præsentation
Lær at tegne fugle fra Uganda
Lær at tegne nogle af Ugandas store fugle.
Opgave 14
- 1.-2. og 3.-5. klasse
- 2-3 lektioner
- Produktion, kreativitet, præsentation
Gnidetryk i naturen (frottage)
I denne opgave skal eleverne lave gnidetryk (frottage) af træernes bark. I får talt om, hvorfor mennesker og miljø har brug for træerne, og eleverne lærer en nem teknik til at lave naturbilleder med.
Opgave 15
- 1.-2. og 3.-5. klasse
- 2-4 lektioner
- Produktion, kreativitet, præsentation
Lav farverige blade med ledningskar
Lav flotte og farverige blade af karton med aftegninger inspireret af virkelige blade med ledningskar.
Enkle regnehistorier om Uganda
Eleverne arbejder med regnehistorier, som kobler til forskellige dele af livet i Uganda: På savannen, hos bjerggorillaerne og på markedet.
Regnehistorier med ord- og talkort
Eleverne formulerer egne regnehistorier. De trækker og kombinerer talkort og ordkort med grøntsager, som kan købes på markeder i Uganda
Sjove spil og grublere
En række aktiviteter, der styrker eleverne i at blive bedre problemløsere. De skal vurdere og tage stilling til problemer gennem spil og grublerier.
Hvilken genbrugsbold hopper højest?
Guld falder til bunds i vand. Det er sådan, man vasker guld. Bagefter bliver det vejet. Undersøg, hvad der flyder og synker, og hvad det vejer.
Sjov med vandmøller
Lad eleverne eksperimentere med at fremstille helt enkle vandmøller, der kan bevæge sig med vandets kraft.
Lav en høj have
I dette opgaveark er der to eksempler, som I kan afprøve I klassen: Smart vanding med undertryk og hængende haver. Principperne bliver brugt i et projekt med små byhaver i slummen i Kampala.
Spil savanne-stratego
I Savanne-stratego skal eleverne jagte hinanden og lege rovdyr, byttedyr og tykhuder på savannen. Hvem slår hvem?
Flotte spillekort med Ugandas dyr
32 flotte kort med dyr, der lever i Uganda – lige til at printe, klippe ud lime sammen. På hvert kort er der syv fakta om dyret plus lidt bonus-information.
Lav en dyrebiografi
Hvorfor ser dyrene ud, som de gør, og hvordan kan man beskrive dem i en dyrebiografi, hvor man bruger metoden med de 7 F’er: Føde, Form, Farve, Findested, Formering, Fjender og Forsvar.
Nem mad fra Uganda
Gå i køkkenet med eleverne og lav enkle og traditionelle småretter fra Uganda.
Syng og dans med Hr. Skæg og Motor Mille
Syng med på årets sang og musikvideo – og prøv selv at lære dansetrinene med den lille instruktionsfilm.
Plant et træ
Plant en hjemmehørende træart og få en forståelse for, hvorfor træer er afgørende for vores daglige liv.
Årets projekt i børnehøjde
Ideer til at arbejde med temasiden ’Grønne skoler’, hvor eleverne oplever årets projekt, I kan spille bio-bingo, og der er oplæg til gode klassesamtaler. WWF har lavet denne opgave til årets materiale.