Kom tæt på Ugandas børn
Hvordan mon det er at være barn i Uganda? Hvad sker der i en almindelig hverdag? Hvad laver børnene fra morgen til aften? Hvad er deres yndlingsting og hvad drømmer de om? Det afhænger til dels af, hvor og hvordan de vokser op.
Gennem små film, billeder, tekst, vennebøger og tidshjul i kommer I helt tæt på tre børn gennem interaktive portrætter. De tre børn bor ret forskelligt. Se det i sektionen 'Ugandas børn' på hjemmesiden – og udvid det evt. til et mini-forløb med gode opgaver.
WWF Verdensnaturfonden har lavet de fine portrætter.
Hvordan er det at være barn i Uganda, hvis man bor i en lille landsby oppe i bjergene, hvis man bor i en villa i den store provinsby – eller hvis man bor i en fiskerby helt ned til en af Ugandas store søer?
Hvordan er hverdagen for piger og for drenge – og hvad laver de i fritiden? Hvilke pligter og interesser har de, og hvordan er skolen?
I kommer tæt på børnene gennem de tre interaktive web-portrætter på i hjemmesidens sektion ’Ugandas børn’, der består af små film, korte tekster, et fotoalbum, en vennebog og et tidshjul.
WWF Verdensnaturfonden har mødt og fulgt de tre børn, der bor tre ret forskellige steder i det frodige Vestuganda. Det er børnene selv, der fortæller.
I kommer med helt indenfor
De tre børneportrætter giver dine elever et unikt indblik i ugandisk dagligliv og nogle måder at vokse op på, som både har ligheder med deres egen hverdag i Danmark og er meget anderledes. I er med i skolen, derhjemme, på markedet og andre steder.
Miniforløb inddrager elevernes egen hverdag
Du kan godt nøjes med bare at lade dine elever udforske de tre børneportrætter selv. Men du kan også udvide oplevelsen og fagligheden med det tilhørende mini-forløb med analoge opgaver til.
Her arbejder eleverne med de tre portrætter og sammenligner børns levevilkår i Uganda med deres egne vilkår i Danmark.
Det sker med små øvelser, der er tilpasset 1.-2. eller 3.-5. klasse. De kan bl.a. lave deres egne tidshjul og vennebøger og reflektere over ligheder og forskelle.
Se mini-forløbet i Opgave 6 i Opgavebanken.