Gå til hovedindholdet Gå til undermenuen

Fagmoduler til Dansk

Undervisningsmaterialet rummer masser af gode danskfaglige aktiviteter. Fra læsning på forskellige niveauer, genfortælling og læseteater (med stangdukker lige til at klippe ud) og foldebøger til et miniforløb om kommunikation.

I materialets danskfaglige aktiviteter kan I bl.a. arbejde nærmere med elevbogen, digitale fotohistorier og en interaktiv ’Børnenes Egen U-landskalender’. Opgaverne passer godt sammen med årets bog og med årets film i Filmbanken. Der er også rig mulighed for at inddrage leg og bevægelse, musikvideo, madlavning og andre kreative opgaver, der alle handler om de samme tematikker.

Læsetræning i ’Biira og leoparden’ af Anne Sofie Hammer: Elevbogen inviterer til danskfaglig fordybelse og arbejde med læsetræning. Bogen rummer også masser af spændende faktastof. Hovedfortællingen ’Biira og leoparden’ er til selvlæsning fra 3. klasse. I kan evt. høre dele af den som højtlæsning. De tre små eventyr er letlæsning til de mindste klassetrin.

Forslag til samtaler: Her kan du finde inspiration til samtaler om hvert enkelt kapitel i ’Biira og leoparden’. Anne Sofie Hammer har selv udarbejdet samtaleemnerne.

Faglig læsning: 14 korte faglige tekster om Ugandas bjerge, savanne og dyreliv. Med en lav lix egner de sig godt til faglig læsning i 2. og 3. klasse.

Læseteater i klassen – eller teater med flotte stangdukker: Vi har omsat de tre små fabler fra elevbogen til dialog med lav lix. Så kan I opføre dem som læseteater i klassen – eller for forældrene. I opgavearket ligger desuden en lang række store tegninger til flotte dukker til alle rollerne, så I kan opføre læseteateret som stang-dukketeater.

Genfortæl ’Biira og leoparden’: Her får du et udklipsark med billeder fra historien, som du kan bruge på forskellige måder til en øvelse, hvor eleverne skal genfortælle handlingen. Der er både opgaver til 1.-2. klasse og 3.-5. klasse.

Lav flotte fotohistorier eller en digital kalender: Eleverne formidler deres nye viden om Uganda ved at lave digitale fotohistorier eller en interaktiv kalender. Eleverne undersøger, læser, udvælger, disponerer, skriver og præsenterer. Værktøjerne ligger på hjemmesiden og er nemme at arbejde med. Alle de vigtigste tekster kan læses højt, så også de mindste kan være med.

Lav en fakta-foldebog om Uganda:Med foldebøger kan eleverne lave et fagligt og kreativt produkt, hvor de både kan udtrykke sig i ord og billeder, form og rum.

Miniforløb om kommunikation til 3.-5. klasse

Her lærer dine elever en masse om kommunikation – tilrettelagt på en konkret, sjov og scenariebaseret måde med tre gode opgaver. Eleverne lærer både om målgruppe, disponering, overskrifter, billedtekster og markedsføring – men i børnehøjde og med meget enkle øvelser, der er lige til at bruge. Opgaverne er lavet af kommunikationsfolk i samarbejde med dygtige danskkonsulenter. Eleverne omsætter også deres nye viden i et flot slutprodukt: Deres helt egen digitale lågekalender, der handler om årets land og som bliver endnu bedre med den nye indsigt.

  • Hvem er målgruppen?: Med tre sjove øvelser lærer eleverne, hvordan man fortæller til en målgruppe.
  • Lav gode overskrifter og billedtekster: Eleverne lærer om gode overskrifter og den vigtige billedtekst, der både skal fortælle en historie og spille sammen med et foto.
  • Lær at disponere: Med enkle øvelser lærer eleverne om at udvælge stof, at gruppere i emner og at finde en god rækkefølge.
  • Børnenes egen U-landskalender: Eleverne producerer deres egen digitale lågekalender, hvor de bag lågerne formidler om årets land – i form af fotos, overskrifter og billedtekster. Kalenderen skal laves til en målgruppe, f.eks. forældrene eller en venskabsklasse. Modtagerne får adgang til at se kalenderen på computer eller mobil, hvor de kan åbne lågerne.

Lær om årets projekt

Årets organisation WWF Verdensnaturfonden har lavet en flot temaside – 'Grønne skoler' – her på hjemmesiden. Den giver eleverne et godt indblik i, hvad årets projekt egentlig handler om, og hvorfor det gavner børn og unge i Uganda. Læs mere om siden her.

Læs mere her:

Find beskrivelsen af danskmodulerne og kommunikationsforløbet i lærervejledningen på side 38-39. Hvis du ikke har en trykt udgave, kan du hente den som PDF her.

Moduler til dansk (uddrag af lærervejledning som pdf)

Her er årets opgaver

Se alle opgaverne til dette års forløb. Hver opgave har differentierede aktiviteter til 1.-5. klasse.

Opgavebanken

Lærervejledningen

Baggrundsviden om Uganda, overblik over mulighederne, tips og vejledning.

Kig i bogen

Download lærervejledningen

Sådan ser en digital lågekalender ud, når den er færdig

Her kan du se et eksempel på en helt færdig kalender, der er lavet med web-værktøjet til Børnenes Egen U-landskalender. Sådan ser resultatet ud for forældrene eller venskabsklassen, der modtager den.

Kalenderen er nem at lave og rummer masser af faglighed.

https://ulink.dk/1itk51k

Få nyhedsbrevet til lærere

Nyhedsbrevet til lærere giver dig tilbud om materialer og muligheder fra U-landskalenderen og Danida. Kommer 3-4 gange årligt.

Tilmeld dig til nyhedsbrevet

U-landskalenderen har gjort en forskel

Børn i mere end 40 lande har igennem årene fået gavn af U-landskalenderens projekter. Men hvad kom der ud af indsatsen?

Læs her om nogle af resultaterne

Biira og leoparden

Anne Sofie Hammer har skrevet årets elevbog – både historien 'Biira og leoparden' og de tre sjove, korte fabler. Bogen rummer også masser af faktastof i så bidder.

Kig i bogen

Download elevbogen

Bestil klassesæt nu

Trykt klassesæt 400 kr

  • 30 elevbøger
  • 2 lærervejledninger
  • Adgang til app og web

Læs mere og bestil

Fælles Mål – og læringsmål

Eleverne får solidt fagfagligt indhold i al den tid, I arbejder med Børnenes U-landskalender.

  • Hver opgave viser, hvilke kompetencemål og målpar, den særligt understøtter.
  • Hver opgave har forslag til læringsmål og tegn på læring.
  • Bagerst i lærervejledningen får du oversigt over alle fag og kompetencemål – og hvilke opgaver, de gælder.
  • Find opgaverne i Opgavebanken.
Del på Facebook