Fagmoduler til Dansk
Undervisningsmaterialet rummer masser af gode danskfaglige aktiviteter. Fra læsning på forskellige niveauer, genfortælling og læseteater (med stangdukker lige til at klippe ud) og foldebøger til et miniforløb om kommunikation.
I materialets danskfaglige aktiviteter kan I bl.a. arbejde nærmere med elevbogen, digitale fotohistorier og en interaktiv ’Børnenes Egen U-landskalender’. Opgaverne passer godt sammen med årets bog og med årets film i Filmbanken. Der er også rig mulighed for at inddrage leg og bevægelse, musikvideo, madlavning og andre kreative opgaver, der alle handler om de samme tematikker.
Læsetræning i ’Biira og leoparden’ af Anne Sofie Hammer: Elevbogen inviterer til danskfaglig fordybelse og arbejde med læsetræning. Bogen rummer også masser af spændende faktastof. Hovedfortællingen ’Biira og leoparden’ er til selvlæsning fra 3. klasse. I kan evt. høre dele af den som højtlæsning. De tre små eventyr er letlæsning til de mindste klassetrin.
Forslag til samtaler: Her kan du finde inspiration til samtaler om hvert enkelt kapitel i ’Biira og leoparden’. Anne Sofie Hammer har selv udarbejdet samtaleemnerne.
Faglig læsning: 14 korte faglige tekster om Ugandas bjerge, savanne og dyreliv. Med en lav lix egner de sig godt til faglig læsning i 2. og 3. klasse.
Læseteater i klassen – eller teater med flotte stangdukker: Vi har omsat de tre små fabler fra elevbogen til dialog med lav lix. Så kan I opføre dem som læseteater i klassen – eller for forældrene. I opgavearket ligger desuden en lang række store tegninger til flotte dukker til alle rollerne, så I kan opføre læseteateret som stang-dukketeater.
Genfortæl ’Biira og leoparden’: Her får du et udklipsark med billeder fra historien, som du kan bruge på forskellige måder til en øvelse, hvor eleverne skal genfortælle handlingen. Der er både opgaver til 1.-2. klasse og 3.-5. klasse.
Lav flotte fotohistorier eller en digital kalender: Eleverne formidler deres nye viden om Uganda ved at lave digitale fotohistorier eller en interaktiv kalender. Eleverne undersøger, læser, udvælger, disponerer, skriver og præsenterer. Værktøjerne ligger på hjemmesiden og er nemme at arbejde med. Alle de vigtigste tekster kan læses højt, så også de mindste kan være med.
Lav en fakta-foldebog om Uganda:Med foldebøger kan eleverne lave et fagligt og kreativt produkt, hvor de både kan udtrykke sig i ord og billeder, form og rum.
Miniforløb om kommunikation til 3.-5. klasse
Her lærer dine elever en masse om kommunikation – tilrettelagt på en konkret, sjov og scenariebaseret måde med tre gode opgaver. Eleverne lærer både om målgruppe, disponering, overskrifter, billedtekster og markedsføring – men i børnehøjde og med meget enkle øvelser, der er lige til at bruge. Opgaverne er lavet af kommunikationsfolk i samarbejde med dygtige danskkonsulenter. Eleverne omsætter også deres nye viden i et flot slutprodukt: Deres helt egen digitale lågekalender, der handler om årets land og som bliver endnu bedre med den nye indsigt.
- Hvem er målgruppen?: Med tre sjove øvelser lærer eleverne, hvordan man fortæller til en målgruppe.
- Lav gode overskrifter og billedtekster: Eleverne lærer om gode overskrifter og den vigtige billedtekst, der både skal fortælle en historie og spille sammen med et foto.
- Lær at disponere: Med enkle øvelser lærer eleverne om at udvælge stof, at gruppere i emner og at finde en god rækkefølge.
- Børnenes egen U-landskalender: Eleverne producerer deres egen digitale lågekalender, hvor de bag lågerne formidler om årets land – i form af fotos, overskrifter og billedtekster. Kalenderen skal laves til en målgruppe, f.eks. forældrene eller en venskabsklasse. Modtagerne får adgang til at se kalenderen på computer eller mobil, hvor de kan åbne lågerne.
Lær om årets projekt
Årets organisation WWF Verdensnaturfonden har lavet en flot temaside – 'Grønne skoler' – her på hjemmesiden. Den giver eleverne et godt indblik i, hvad årets projekt egentlig handler om, og hvorfor det gavner børn og unge i Uganda. Læs mere om siden her.
Læs mere her:
Find beskrivelsen af danskmodulerne og kommunikationsforløbet i lærervejledningen på side 38-39. Hvis du ikke har en trykt udgave, kan du hente den som PDF her.
Moduler til dansk (uddrag af lærervejledning som pdf)