Gå til hovedindholdet Gå til undermenuen

Materialet er varieret og nemt – med mange muligheder. Få overblikket her

Her får du et samlet overblik over, hvad årets undervisningsmateriale består af – bøgerne, opgaverne, web-aktiviteterne og filmene. Alle elementer er 'grydeklare' og lige til at bygge et spændende og varieret forløb med. Du kan læse mere om de enkelte dele på de andre sider i menuen til venstre.

Til ét fag eller til flere. Til en fagperiode eller til fulde temauger. Til 1.-5. klasse.

Med dette års materiale kommer dine elever med på en spændende rejse til Uganda. Uganda er blevet kaldt 'Afrikas perle' på grund af landets frodige natur og fantastiske dyreliv. Det kommer I til at møde en masse af. I kommer også til den pulserende hovedstad Kampala. Men allermest kommer I med ud til de små landsbyer oppe i de grønne bjerge i det vestligste Uganda. Eleverne møder menneskerne og naturen – og de oplever børnenes dagligdag helt tæt på.

Det består materialet af:

  • Elevbogen i stort format med fortællinger af Anne Sofie Hammer, masser af faktastof og flotte illustrationer.
  • Lærervejledningen og lærer-materialer her på hjemmesiden.
  • Opgavebanken med masser af gode og niveau-differentierede fagopgaver til 1.-5. klasse.
  • Film, fakta og oplevelser til eleverne på hjemmesiden.
  • Mød Ugandas børn, hvor eleverne arbejder med børneportrætter.
  • 2 web-værktøjer og iPad-app, hvor eleverne skal researche og formidle.

Populært blandt eleverne – år efter år

Der er masser for eleverne at opleve og lære, og du kan roligt regne med engagement i klassen. Det får vi at vide fra lærere landet over. Mange bruger U-landskalenderens materiale år efter år. Lærerne fortæller, at eleverne husker forløbene og glæder sig til næste gang. Alt indholdet er nemlig nyt hvert år. Både landet, de faglige tematikker, bogen, filmene, billederne og opgaverne er nye. Derfor får eleverne hvert år ny læring og oplevelser. Men samtidig er de fortrolige med måderne at arbejde på.

Idéen bag: Engagement og høj faglighed

Målet med materialet er netop at ramme den balance: At holde en høj faglighed og didaktisk kvalitet – samtidig med at eleverne oplever det som spændende og engagerende. Materialet lægger op til, at de selv skal undersøge, observere, danne hypoteser og formidle stof. Opgaverne understøtter vigtige kompetencemål i Forenklede Fælles Mål og arbejder i høj grad med Det 21. århundredes kompetencer.

Fleksible forløb – eller enkelt-opgaver

De fleste bruger materialet til et længere tema i et eller flere fag – eller til 1-3 tværfaglige temauger. Det hele er tilrettelagt, så det er nemt at skalere. Samtidig er materialet fuldt fleksibelt, så du kan også sagtens nøjes med plukke enkelte aktiviteter og opgaver til lige dit fag og bruge dem alene.

Der er en klar rød tråd gennem det hele. Tematikkerne bliver udfoldet både i bogens fortælling, i opgaverne til forskellige fag og klassetrin, i filmene og i hjemmesidens aktiviteter. Derfor oplever eleverne på samme tid at være på opdagelse og at føle sig på hjemmebane.

Et grundforløb plus moduler med opgaver til hvert fag

Du får et færdigt forslag til et grundforløb, der giver eleverne en god og varieret introduktion til årets land og til årets vigtigste tematikker. Oven på det kan du så frit kombinere 'grydeklare' opgaver og aktiviteter, der passer lige til de fag og den tid, din periode skal dække.

Opgaver – brugsklare og med faglige mål

Alle opgaver er beskrevet trin-for-trin og ligger klar som printvenlige opgaveark her i lærersidens Opgavebank.

Alle opgaver indeholder aktiviteter, der er differentieret efter klassetrin. Og hver opgave viser de kompetencer og målpar, den understøtter til hvert klassetrin. Du får også forslag til læringsmål og tegn på læring. Bagerst i lærervejledningen finder du også et skema med samlet overblik over de kompetencemål, alle opgaverne understøtter.

Klik for at bladre i elevbogen

Elevbogen af Anne Sofie Hammer

Elevbogen er et omdrejningspunkt i materialet og meget populær på skolerne. Du sagtens bruge alle de andre dele af materialet uden elevbogen, men den er rigtigt god som rød tråd eller som intro til et forløb – og den er oplagt til et litteraturfagligt danskforløb. Den skaber også identifikation for eleverne. I kan også høre den som lydbog her på hjemmesiden.

Bogen rummer flere fortællinger:

  • Hoved-fortællingen 'Biira og leoparden'.
  • Tre små, sjove fabler fra Uganda, som Anne Sofie Hammer fortæller i lav lix til de yngste læsere.

Resumé af 'Biira og leoparden':

Man skal ikke tale om leoparder. Så kommer de nemlig. Det siger Biiras bedstefar. Men lige nu spekulerer Biira mere på, hvor hendes far er henne. Han tog til byen for at sælge grøntsager, men han har været væk i dagevis nu.

På vej til skole møder Biira og hendes lillesøster, Kara, de andre skolebørn fra landsbyen. Blandt andet Kule, drengen med det lysende smil. Og Masika, skolens mest populære pige. Men i dag er vejen dækket af et kæmpe jordskred. Jorden har også skubbet til den smalle bro, de skal over. Da broen styrter sammen og sender Biira og Kara og Kule ned i det iskolde vand, gør Biira alt, hvad hun kan for at redde dem. Hun får brug for sine evner til at klatre. Og for sit mod.

Alligevel ender de det helt forkerte sted. Kan de nu finde vej gennem en fremmed skov? Hvad så, når natten falder på? Hvad med den leopard, der opdagede dem – vil den beskytte dem eller gå til angreb? Og har Masika ret i sine antydninger af, at Biira far har fældet træer ulovligt?

Bogen er på 64 sider med stor skrift. Teksterne har varierende længde og lix. På hjemmesidens 'Opdag Uganda' ligger fortællingerne også som skærmbøger. Her kan eleverne læsetræne ved at se teksten side for side – og få den læst højt.

Desuden rummer elevbogen masser af faktastof i form af billedtekster, bokse og temasider, som kan bruges i arbejdet med opgaver.

Hjemmeside og iPad-app: Læring, sjov og materialer

Opdag Uganda:

Denne sektion kan eleverne bruge som introduktion, som ekstra research eller bare som underholdning. Her høster de på en sjov måde en masse indtryk om landet på egen hånd – gennem film, billedserier, quizzer, infografik og små faktabøger.

Ramasjang og Ultra:




Her kan I se de fiktionsfilm, som DR i år har lavet til Børnenes U-landskalender. Lad eleverne se dem selv eller vis dem til klassen i timerne eller spisepauserne.

I den store serie 'Jagten på regnbuens eliksir' fra DR Ramasjang må Motor Mille og Hr. Skæg rejse helt til Uganda for at redde troldmanden Ugandalf og den røde farve i hele verden. I en episode af Klassen fra DR Ultra får en af drengene besøg fra Uganda. Kan det hjælpe ham til at blive lidt mindre bekymret over den vilde natur?

Ugandas børn:

I denne web-sektion får dine elever mulighed for at lære tre ugandiske børn nærmere at kende – som bor ret forskellige steder. Eleverne kan gå på opdagelse i en vennebog, et tidshjul over en almindelig dag, fotos og små tekster plus en hel stribe korte film om hvert af de tre børn. På den måde kommer de helt tæt på hverdagen. Læs mere Ugandas børn her

Grønne skoler:

På denne temaside oplever dine elever, hvad der egentlig er meningen med årets hjælpeprojekt – og hvordan det kan gøre gavn for børn og unge i Uganda. De oplever det i børnehøjde gennem en kort fortælling i små tekster og filmklip. Læs mere om Grønne skoler her

Fotohistorier:

Komplet web-værktøj, hvor eleverne kan researche og formidle deres viden i fotohistorier med billeder, tekst og lyd ud fra opgaveemner til dansk og N/T. Læs om fotohistorie-værktøjet her.

Lav kalender:

Komplet web-værktøj, hvor eleverne kan skabe en flot, virtuel lågekalender, der sendes til en målgruppe, I selv vælger – f.eks. forældrene eller en venskabsklasse. De researcher og formidler deres viden bag lågerne med billeder, billedtekster og overskrifter. Læs om kalender-værktøjet her.

Klik for at bladre i lærervejledningen

Lærervejledningen – komplet og overskuelig

Lærervejledningen er i stort format og på 52 sider. Du kan læse den som PDF her på siden eller få den som trykt bog med klassesættet.

Den giver både ekstra baggrund og et praktisk overblik, der giver ideer til dit undervisningsforløb. Den er opbygget overskueligt som en håndbog, så du kun behøver at læse lige de emner, der er mest relevante for dig. Den rummer bl.a.:

  • Stor faktasektion, der giver dig bred baggrundsviden om Uganda, så du kan svare på alskens elevspørgsmål. De fleste fotos i faktasektionen ligger også klar i Billedbanken, hvis du vil vise dem på storskærmen, mens du fortæller.
  • Forslag til undervisningsforløb – med ideer til, hvordan du kan kombinere opgaver og aktiviteter til dit fag og behov.
  • Nem vejledning til web-værktøjerne til fotohistorier og Børnenes Egen U-landskalender. De er selvforklarende for eleverne, men her får du lidt ekstra tips og overblik.
  • Overblik over alle kompetencemål, der tilgodeses i hvert fag og klassetrin – og hvilke opgaver, der understøtter dem.

Lærer-universet her på hjemmesiden

Det er her, du er nu, og det rummer alle materialer:

  • Opgavebanken med alle opgaverne som opgaveark, klar til at printe ud.
  • Filmbanken med alle materialets film samlet – lige til at afspille på klassens storskærm.
  • Billedbanken med fotos fra lærervejledningen, elevbogen og alle hjemmesidens billedserier. De er ment som et ekstra værktøj, hvis du vil vise billeder for klassen eller selv vil lave særlige aktiviteter.
  • Links til endnu mere viden.

Professor
Jeppe Bundsgaard:

Dette undervisningsmateriale er et godt eksempel på, hvordan inddragelse af et opgave-univers på computeren kan give eleverne en mere indlevende oplevelse og samtidig støtte fagligt relevante aktiviteter. Eleverne kommer i kraft af elevbogens levende og gennemillustrerede fortælling og dens faktuelle tekster med helt ud i en meget anderledes hverdag og får lejlighed til at opleve, at ikke alle børn lever et liv, som de selv gør.

De tilknyttede forløb støtter læreren og eleverne i at arbejde fagligt kvalificeret med de berørte emner. De tre forløb er tilrettelagt efter inspiration fra Teaching-Learning Cycle og inquiry based science education, så børnene skiftevis arbejder analytisk og produktivt og herigennem udvikler et fagsprog til at tale om det, de arbejder med i materialet.

Lærervejledningen

Baggrundsviden om Uganda, overblik over mulighederne, tips og vejledning.

Kig i bogen

Download lærervejledningen

Biira og leoparden

Anne Sofie Hammer har skrevet årets elevbog – både historien 'Biira og leoparden' og de tre sjove, korte fabler. Bogen rummer også masser af faktastof i så bidder.

Kig i bogen

Download elevbogen

Har du problemer?

Problemer med din bestilling af trykte bøger eller betaling:
Kontakt vores web-boghandel

Tlf.: 43 22 73 00
distribution@rosendahls.dk

Andre spørgsmål:
FAQ og kontaktoplysninger

Bestil klassesæt nu

Trykt klassesæt 400 kr

  • 30 elevbøger
  • 2 lærervejledninger
  • Adgang til app og web

Læs mere og bestil

Få nyhedsbrevet til lærere

Nyhedsbrevet til lærere giver dig tilbud om materialer og muligheder fra U-landskalenderen og Danida. Kommer 3-4 gange årligt.

Tilmeld dig til nyhedsbrevet

Fælles Mål – og læringsmål

Eleverne får solidt fagfagligt indhold i al den tid, I arbejder med Børnenes U-landskalender.

  • Hver opgave viser, hvilke kompetencemål og målpar, den særligt understøtter.
  • Hver opgave har forslag til læringsmål og tegn på læring.
  • Bagerst i lærervejledningen får du oversigt over alle fag og kompetencemål – og hvilke opgaver, de gælder.
  • Find opgaverne i Opgavebanken.

Sådan ser en digital lågekalender ud, når den er færdig

Her kan du se et eksempel på en helt færdig kalender, der er lavet med web-værktøjet til Børnenes Egen U-landskalender. Sådan ser resultatet ud for forældrene eller venskabsklassen, der modtager den.

Kalenderen er nem at lave og rummer masser af faglighed.

https://ulink.dk/1itk51k

Gratis materialer om andre lande

Børnenes U-landskalender har lavet undervisningsmateriale til indskoling og mellemtrin om mange lande. Om både Myanmar, Zambia, Nepal, Tanzania, Burkina Faso, Jordan, Bangladesh, Etiopien, Kenya, Tunesien og Sierra Leone ligger der et komplet materiale klar til brug her.

Tidligere års materiale

Del på Facebook